Welkom

 GESCHIEDENIS


Hoe alles begon ...

Zuid-Engeland voorjaar 1981. Een aanhoudende regen valt op de weelderige groene heuvels. Heel gebruikelijk voor dit gebied. En midden in deze stortbui staat daar een jonge fietser met warrig haar en een volledig geladen fiets. Het weer lijkt op zijn zenuwen te werken. Water druipt langs zijn kleren, zijn zakken, zijn krullen en neus. De jonge avonturier had gespaard voor deze reis en keek ernaar uit om de weg op te gaan. Hier en nu is hij er niet erg enthousiast over om de komende nacht opnieuw door te brengen in een kletsnatte slaapzak met natte kleding. De jonge man kijkt naar een vrachtwagen voorbij reed. De Zuid-Engelandse regen kletterd naar beneden op het doek op de vrachtwagen. De goederen blijven droog en schoon.
Eén ding is zeker: deze gebeurtenis heeft plaatsgevonden vóór het idee van de eerste waterdichte ORTLIEB fietstas was geboren. En je kunt ook aannemen dat deze situatie in direct verband staat met de eerste ORTLIEB tas. De man met warrige haar heet Hartmut ORTLIEB. Hij is op het punt om zijn frustratie te kanaliseren en om te zetten in creativiteit. Hij maakt iets in zijn kop, die de komende zuurverdiende reis zal redden!
Direct na zijn terugkeer thuis begint hij met het maken van een tas van rood vrachtwagen dekzeil op zijn moeders naaimachine. Hij sluit de deksel met een stuk riem van een zadelmaker. Bij de bouwmarkt haalt hij de haken om aan de eigenzinnige tas te bevestigen aan de bagagedrager.
En omdat fietsen lichaam en geest in beweging houdt , produceert de actieve tiener vanaf nu elke dag nieuwe ideeën, en verbetert en verfijnt zijn uitvinding. Kijkend naar de pakpaard principe eindigt hij uiteindelijk met twee packs. Het was in de tijd dat de outdoor-industrie nog steeds bestond uit een paar freaks die de nieuwste productinnovaties via gekopieerde flyers verspreide. De jonge Hartmut is bijna klaar met school en fietst nog steeds met zijn zelfgemaakte tassen rond. Steeds meer vrienden en kennissen tonen hun belangstelling voor deze onconventionele tassen die meer opvallen om hun functie dan hun ontwerp. Vaak wordt Hartmut gevraagd: "Hey, kan ik een paar van die tassen krijgen, dan kan ik ze verkopen in mijn winkel!" De eerste distributie strategieën en fietstas lijn worden opgezet. De naaimachine is verhuisd naar de garage in de achtertuin.

 

De oprichting van het bedrijf

De uitvinding van de achtertassen wordt gevolgd door een stuur tas. Binnenkort zal de vraag te hoog zijn voor een eenmanszaak. Meer mankracht is nodig, dus familieleden en vrienden worden gestrikt. In 1982, wordt het bedrijf ORTLIEB is gestart .De eerste product brochure presenteert een duidelijke productlijn. Genaaide achtertassen, en stuurtassen. Het "marketing plan" wordt geconfronteerd met de eerste beurs. Met een opklapbare tafel, presenteert ORTLIEB haar eerste unieke producten in een donkere hoek onder de roltrappen. Mondelinge propaganda was toen de succesvolle reclame strategie in de nog kleine outdoor industrie. Het resultaat is overweldigend.
De onaangename herinneringen aan een vochtige slaapzak nemen nog steeds hun tol, en de drukke uitvinder kan niet rusten in vrede. Genaaide verbindingen zijn niet strak genoeg. Dus probeert hij zijn eerste lasverbindingen om het probleem op te lossen. Het magische woord is "hoge frequentie". In tegenstelling tot de warme lasnaden, garanderen de hoogfrequente stralen een hogere sterkte en het materiaal wordt tegelijkertijd behouden. Op een oude niet meer gebruikte machine werden de eerste tassen gemaakt en ontwikkelde zich verder tot serieproductie. Van nu af aan waren ORTLIEB fietstassen 100% waterdicht! Zonder het impregneren of afgetapt naden. De eerste mijlpaal is ingesteld. En de volgende volgt onmiddellijk: de rolsluiting. Het is een eenvoudig maar effectief principe voor een droge zak. Het resultaat is niet alleen een waterdicht product, maar die ook zal blijven drijven.
De bouwmarkt haken aan de fietstassen, hoewel stabiel, voldeden niet meer aan de verwachtingen van de fabrikant en de klant cirkel. Dus puzzelde de autodidact uitvinder over het eerste zelfvergrendelende bevestigingssysteem "Quick-Lock1". In de tussentijd is het bedrijf gegroeid en biedt werk aan 20 mensen, waaronder moeder ORTLIEB die als receptioniste en secretaresse.

 

De jaren '90 - Outdoor wordt populair

Tegenwoordig is ORTLIEB een synoniem voor waterdichte fietstassen. De legendarische "Back-Rollers" hebben een beslissende bijdrage geleverd deze reputatie. Honderdduizenden Back-Rollers gingen als trouwe metgezellen op reis over de hele wereld. Tal van supporters en all weather fietsers dragen de boodschap van de betrouwbare merk ORTLIEB over de hele wereld. De fietskoeriers leveren een opmerkelijke bijdrage, samen met hun opvallende messenger bags, als onderdeel van elke metropool. Zij zijn het bewijs "op wielen", dat de duurzaamheid een belofte is van ORTLIEB.
De oprichters van de fiets en outdoor bedrijven waren visionairs. Wat toen werd gedefinieerd als non-conformisme wordt vandaag de dag beschouwd als heel gewoon. De fiets is een universeel vervoermiddel, als sport op de weg en off-road. Net als de hiking rugzak en de multi-functionele jas, beschrijven ORTLIEB fietstassen op een fietsenrek de goede keuze van apparatuur en outdoor affiniteit van hun drager.

ORTLIEB vandaag

Onafhankelijke opiniemakers en de internationale speciale media steunden de ontwikkeling van het merk ORTLIEB vanaf het allereerste begin met enthousiasme. Gemiddeld elke maand wordt een ORTLIEB product beloond met een "Best Buy" of "aanbeveling". Dit is zeker een permanente stimulans voor de 130 werknemers om zich in te zetten voor het behoud van de hoge kwaliteit en innovatieve kracht van ORTLIEB.
De truck dekzeilen van de eerste jaren werden vervangen door nieuwe materialen, die op maat zijn ontworpen volgens de specificaties van ORTLIEB. Daarna volgen nieuwe technologieën die zijn gebruikt voor verscheidene jaren. Zoals altijd, zijn alle producten in de hoge frequentie lasproces exclusief geproduceerd bij het bedrijf hoofdkantoor in Heilsbronn: "Made in Germany", het is een kwestie van eer. Dit wordt ook weerspiegeld door de voortdurend stijgende aantal werknemers, een feit waarvoor Hartmut ORTLIEB met de "Jobstar" in 2005 werd bekroond met de instellingen van de regio Neurenberg.
Al meer dan 30 jaar, zorgt ORTLIEB voor momentum in de fiets en outdoor markt en zet de normen op het gebied van functionele equipment. Het doel is altijd hetzelfde gebleven: mensen die actief hun vrije tijd doorbrengen in de natuur moeten zich geen zorgen maken over de feiten die ze niet kunnen beïnvloeden, met andere woorden: van het weer.